Oddział: 4 i 5-latków. Temat: Jesień w lesie. Cele: • Dalsze kształtowanie umiejętności konstruowania gier- opowiadań. • Kształtowanie zdolności do wysiłku intelektualnego w sytuacjach trudnych. • Kształtowanie umiejętności liczenia w możliwie szerokim zakresie. • Doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 10 (na konkretach i w pamięci). • Usystematyzowanie wiadomości na temat zwierząt żyjących w lesie. • Doskonalenie kompetencji językowych dzieci. • Utrwalenie samogłosek: a, o, u, i, e, y oraz spółgłosek: m, k, f, s, t, r, b, n, g, j. • Ćwiczenie syntezy i analizy fonemowej prostych wyrazów. • Usprawnianie narządów mowy dzieci. • Nauka słów i melodii nowej piosenki. • Kształtowanie uczuć empatycznych, budowanie poczucia zaufania i bezpieczeństwa w grupie. • Zabawy ukierunkowane na korekcję zachowań dzieci nadpobudliwych psychoruchowo. Metody wykorzystane przez nauczyciela: • Glottodydaktyka. • Dziecięca matematyka. • Kinezjologia Edukacyjna. • Zabawy kształtujące pewność siebie. • Zabawy logopedyczne. Przebieg zajęć
Przywitanie: „W kole wszyscy tu stoimy Każdy czyjąś rękę trzyma I dzień dobry już mówimy Tak zabawa się zaczyna”.
Gimnastyka Mózgu: • PACE: picie wody, ruchy naprzemienne, punkty na myślenie, pozycja Dennisona. Zajęcia: • Wysłuchanie opowiadania pt. „O tym, jak miś sporządził spis” M. Kownackiej. Rozmowa na temat treści opowiadania. Wyszukanie na ilustracjach i nazwanie wszystkich zwierząt, które zostały wymienione w utworze. Dzieci przypinają na tablicy żółtej zwierzęta, które udało się misiowi spisać, na niebieskiej zaś te, których nie udało się spisać. Omówienie, dlaczego miś nie mógł ich wpisać na listę.
• Liczenie zwierząt przypiętych do tablicy żółtej, do tablicy niebieskiej oraz przeliczenie razem z misiem wszystkich zwierząt. Ćwiczenie dodawania i odejmowania w zakresie 10, na konkretach i w pamięci.
• Zabawa pt. „Pokaż liczbę…”- dzieci dzielimy na 3 osobowe zespoły. Podajemy instrukcję: leżąc mamy 3, siedząc 2, stojąc 1. Nauczyciel wydaje polecenie dla wszystkich grup: „Pokaż liczbę 3”- dzieci zastanawiają się, w jaki sposób mogą tę liczbę przedstawić, itd. Glottodydaktyka: • Wyszukiwanie na ilustracjach przypiętych do tablic zwierząt, których nazwa rozpoczyna się na podaną przez nauczyciela głoską. Dokonywanie analizy sylabowej wyrazów oraz analizy fonemowej. Dbanie o poprawną wymowę głosek. Na przykład: „p”: puchacz, „m”: mrówka, „l”: lis,„j”: jeż, jeleń, „z”: zając, „dź”: dzięcioł, „ń”: niedźwiedź, „w”: wilk, wiewiórka, wilga. • Synteza fonemowa. Do dzieci przychodzi „Miś”, który chce zabrać ze sobą ilustracje niektórych zwierząt. Jakie zwierzęta chce zabrać? Dzieci odgadują, co mówi „Miś”:
• Dzieci wybierają z klocków LOGO następujące litery (a, o, u, i, e, y, m, k, f, s, t, r, b, n, g, j), następnie układają wyrazy: „sarna”, „lis”, „las”, „kos”, „sroka”, „borsuk”. Układanie gier- opowiadań: Układanie gry „Odloty ptaków” wg scenariusza zajęć E. Gruszczyk-Kolczyńskiej. Zabawy logopedyczne: • Zabawy usprawniające narządy mowy, wykorzystanie książeczki "Zabawy usprawniające buzię i język dziecka" M. Rocławska- Daniluk. Gimnastyka mózgu: • „Leniwe ósemki”- dzieci dobierają się w pary, kreślą ósemki na plecach, brzuchu swojego partnera. Kreślenie ósemek na dużych arkuszach papieru: ręką lewą, prawą, oburącz.
Zabawy wspomagające rozwój emocjonalny: Kształtowanie uczuć empatycznych, pewności siebie, budowanie poczucia zaufania i bezpieczeństwa w grupie, np.: • „Tratwa ratunkowa”- rozłożenie na podłodze arkusza szarego papieru, jedno dziecko, wyznaczone przez nauczyciela, wchodzi na „tratwę” i po kolei ratuje pozostałe dzieci, przywołując je kolejno na tratwę.
• „Potrafię- nie potrafię”- dzieci siedząc w kole mówią o swoich mocnych i słabych stronach, co już potrafią, czego jeszcze nie.
• „O kim myślę?”- jedno dziecko opisuje kolegę/koleżankę, o którym myśli, pozostałe dzieci próbują odgadnąć, o kim jest mowa. Zabawy o charakterze terapeutycznym: Zabawy ukierunkowane na korekcję zachowań dzieci nadpobudliwych psychoruchowo wg T. Opolskiej, E. Potempskiej. Zajęcia umuzykalniające: Nauka słów i melodii piosenki „Parasol dla kota” muzyka: Sławomir Czarnecki, słowa: Dorota Gellner. Zakończenie zajęć: „W kole wszyscy tu stoimy I za ręce się trzymamy Do widzenia już mówimy Tak ze sobą się żegnamy”. Literatura: • K. Stasińska: „120 lekcji muzyki w klasach I-III”. • E. Gruszczyk- Kolczyńska: „Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków”. • M. Kownacka: „Razem ze słonkiem. Złota jesień”. • M. Rocławska –Daniluk: "Zabawy usprawniające buzię i język dziecka". • P. Dennison: „Gimnastyka Mózgu”. • B. Rocławski „Nauka czytania i pisania”. • T. Opolska, E. Potempska: „Dziecko nadpobudliwe. Program korekcji zachowań”. • Rosemarie Portman: „Gry i zabawy kształtujące pewność siebie”. Opracowanie: mgr Marta Litkowicz
|